Hvad er

Lindholm Dagskole

GENERELT

Lindholm Dagskole er et skole- og behandlingstilbud, der henvender sig til børn og unge i den skolepligtige alder, der af forskellige årsager har vanskeligt ved at indgå i den almindelige folkeskole.

Fælles for skolens elever er at de af sociale eller andre årsager ikke kan følge folkeskolens niveau svarende til alder eller indgå i almindelige klassesammenhænge. Derfor kan undervisningen under særlige vilkår og forudsætninger skabe gode rammer for indlæring og succes. På Lindholm Dagskole er der mindre klasser med få elever og god tid til den enkelte elev, Eleverne i klasserne er på nogenlunde samme faglige niveau, hvor der er sættes individuelle faglige mål og krav.

MÅLGRUPPE

På Lindholm Dagskole er der mulighed for at optage elever med følelsesmæssige og / eller adfærdsrelaterede problematikker, elever i udredning for eller med lettere grad af OCD, ADHD, ADD, PTSD, Tourette, Aspergers, samt elever der kan sidestilles med disse. Elever med øget behov for støtte til at få hverdagen til at fungere på skolen, har en ekstra støtteperson omkring sig indtil den enkelte elev kan være selvstændigt i klasserummet med de øvrige elever. Der arbejdes med en anerkendende tilgang til hver enkelte elev, således at elevens udfordringer, behov afdækkes hver morgen, og der opstilles løsninger for at imødekomme disse, hvilket giver den enkelte elev ro og basis for at modtage læring i trygge omgivelser. Det er en naturlig del af klassemiljøet, at eleverne skal acceptere hinandens forskelligheder og udfordringer, hvorfor gensidig respekt og forståelse er vigtigt i denne sammenhæng. Der arbejdes i høj grad med den enkelte elevs trivsel gennem individuelle samtaler, men også gennem sociale aktiviteter i både undervisningen og pauser for at øge elevens selvværd, selvtillid og robusthed, hvilket afspejles i klassemiljøet.

Skolen er ikke beregnet på stof- og alkoholafhængige elever eller elever med svære psykiatriske diagnoser.

Dagskolens

Målsætning

Formålet med vores skole er at hjælpe den enkelte elev med at tage vare på sig selv og lægge grunden til et øget selvværd og selvtillid. De sociale relationer med klassekammerater og venner og det at indgå i samfundet på en god måde, bliver en naturlig del af hverdagen.

Vores undervisning bygger på tanken om at skabe så gode alternative indlæringsmuligheder for alle elever med udgangspunkt i den enkelte elevs formåen. Konceptet bygger på at temaorienteret undervisning i forhold til Folkeskolens fællesmål for fagene med emner, der bl.a. læner sig op ad hverdagens almene sociale og samfunds normer og værdier.

Begrundelsen for valget af tema- og undervisningsområder i forhold til fagenes fællesmål tager oftest udgangspunkt i at gennem tilegnelse af faglige kompetencer, vil den sekundære gevinst i form af bl.a. empati, respekt og ansvar blive synlig.

Dagskolens

Undervisning & Læring

UNDERVISNINGENS OPBYGNING

Omdrejningspunktet for skoleugens opbygning er den samme struktur hver dag. Skemaet kan du se ved at klikke her.

Dagen starter med en gåtur, hvor eleverne sammen med deres lærer får en snak om, hvordan dagen er startet, og der er plads til at fortælle om, hvordan man har det, og hvad man har oplevet.

Det først undervisningsmodul består af 20 minutters frilæsning efterfulgt af enten dansk, matematik eller engelsk. Du bliver undervist på lige netop det niveau, der passer til dig, og så vi sikre på, du får de faglige udfordringer, du har behov for.

Vi forsøger at arbejde lidt i temamoduler, der tager udgangspunkt i Folkeskolens Fællesfaglige mål, og der arbejdes ud fra forskellige vinkler i fagene Natur/teknologi, Historie, Billedkunst, Håndværk & Design og Kristendom. Undervisningen danner grundlag for gode diskussioner om det omkringliggende samfunds struktur, normer og regler, men giver også en god almen ballast, så den enkelte elev bliver i stand til at tage vare på sig selv. Samtidigt skaber viden og indsigt selvtillid og selvværd hos den enkelte elev.

I skoleskemaet er der en god balance mellem teoretiske, praktiske, kreative eller fysiske moduler. Det kan være f.eks. Idræt, Billedkunst, Håndværk & design, Musik eller Madkundskab. Du kan læse mere om fagene andet sted på siden

Vi sørger alle for, at skolen er et rent, pænt og rart sted at være. Derfor har du sammen med en voksen og dine klassekammerater ansvar for, at dit klasselokale, toilet og et eller flere fællesområder altid er ryddet pænt op ved skoledagens slutning. En gang om ugen skal I også gøre det rent.

OBLIGATORISKE FAG

Fagene der ligger i skoleskemaet er obligatoriske, men vi gør meget ud af, at der bliver en god afveksling mellem praksis og teori.

Dansk, matematik og engelsk er obligatoriske fag, og du bliver undervist på lige netop det niveau, der passer til dig, og så vi sikre på, du får de faglige udfordringer, du har behov for. Især i faget Dansk har vi fokus på læse- og stavestrategier samt at vi sætter de rette mål. Du bliver trænet i at læse, og er du ordblind, er der særlig fokus på, at du får den rette hjælp og lærer at bruge de hjælpemidler, du får stillet til rådighed. Dansk kan også være i praksis, som f.eks. hver morgen, hvor vi går en tur og gennem samtale lærer at spørge og lytte til, hvordan vi hver især har det.

Vi følger Folkeskolens Fælles Mål i alle fagene.

Vi forsøger at have overordnede emne, som danner grundlag for flere forskellige fag, som Natur/teknik, Kristendomskundskab, Historie, Billedkunst og Håndværk & Design. Du bliver undervist på lige netop det niveau, der passer dig, faget er obligatorisk og vi følger Folkeskolens Fælles Mål.

Idræt er obligatorisk. I undervisningen arbejder vi med mange forskellige idrætsgrene og aspekter, så en bred vifte af idrætsformer bliver præsenteret.

Madkundskab, Billedkunst og Håndværk & Design er obligatorisk og vi arbejder i moduler med de tre fag. For 7. og 8. klasse er faget prøveforberedende, da der aflægges obligatorisk prøve i 8. klasse.

I 9. og 10. klasse er madkundskab valgfag og der lægges mere vægt på, at lære at klare sig selv, når man flytter hjemmefra mors køkken.

Du kan se skoleskemaerne ved at klikke på linket nedenfor:

Skoleskemaer

KREATIVE FAG OG IDRÆT

Du skal have en række kreative fag, hvor du får rig mulighed for at udfolde dine evner med tegning, maling, træværksted og madkundskab.

Billedkunst: Her får du muligheden for at lave fordybe dig i faget. Der er mange muligheder og din lærer er dygtig til at finde på og udfordre dig på form, farve og teknik. Det kan være alt fra at lave skitser og stregtegninger til graffiti og akrylmalerier. Du kommer måske også på besøg på et kunstmuseum eller hos en lokal kunstner.

Håndværk og design: Her får du muligheden for at arbejde med forskellige materialer og lave mange forskellige kreative ting. Det kan f.eks. være i træ, hvor du snitter figurer, laver skåle af gamle vinyl-plader eller strikker en hue og luffer til de kolde vinterdage. Du får måske også mulighed for at besøge lokale kunstnere eller håndværkere.

Madkundskab: Her får du mulighed for at arbejde med mange forskellige aspekter indenfor faget. Du skal lære, hvad der er godt og sundt at spise, forskellige madlavnings- og bageteknikker, arbejde med forskellige måltider og meget mere. Det der produceres i skolekøkkenet, bliver serveret for skolens øvrige elever til frokosten eller som snack til trivselstimer eller eftermiddagspauser. Du får måske også mulighed for at besøge virksomheder som en bager, slagter eller en restaurant eller måske en gård, hvor du kan følge fra jord-til-bord.

Idrætsfaget: Her får du mulighed for at arbejde med kroppen og afprøve forskellige former for idræt – det kan være disk-golf, ultimate, orienteringsløb eller noget helt andet. Når du går i 9. klasse kan det være, du skal til prøve i faget, hvis det bliver udtrukket.